Alla inlägg den 11 januari 2016

Av Emmelie - 11 januari 2016 20:23

Då så, då har man varit på läkarbesök igen. Kom därifrån med blandade känslor faktiskt. Träffade barnmorskan först som vanligt. Vikten låg på 92 (+3 kg sen graviditetsstart). Blodtrycket låg på 152/76 och SF-måttet låg på 32-33. Fick lämna urinprov innan jag gick vidare till ultraljudet.

Ultraljudet visade en stor krabat som mycket riktigt låg med huvudet neråt. Betyder ju inte att h*n inte kan vända sig igen, men något säger mig att h*n inte kommer att göra det. Allt såg bra ut. Bra med fostervatten och så. Fick se hur bebis tränade magmusklerna och hur h*n gapade. Det såg ut som om bebis åt på moderkakan =) Efter att han fört in alla värden i datorn så fick jag svaret att bebis beräknade väga 2,3 kg (observera min viktuppgång på 3 kg!). Bebis hade lagt på sif en hel del de fyra senaste veckorna. Från att ha legat på -7% jämnfördelat med medel så låg bebis nu på +13%. Bara det inte sticker iväg för mycket nu. Läkaren fick dock ingen bra bild över hjärtat så det blir ett nytt ultraljud nästa vecka för att kolla hjärtat.

Sen var ju då dags för läkarbesöket. Hua! Är inte nöjd med veckan då jag tycker att blodsockret har legat allt för högt. Och de där jämna kurvorna jag har haft var som bortblåsta. Men läkaren var inte allt för missnöjd. Vi gjorde inga ändringar på basdoserna. Däremot trodde han att jag skulle ändra mina måltider. Bland annat dra ner på dem! En vanlig dag äter jag kanske 5 gånger. Det tyckte han var för mycket. Intressant, för när jag väntade mitt första barn var det jätteviktigt att äta var tredje timme. Men jag får väl lita på min läkare. Fast jag tänker äta när jag är hungrig. Förlossningsläkaren tyckte att blodtrycket var för högt. Så ett nytt fick tas efter ett samtal med dietisten. Det låg lika högt då med. Men då jag saknade de andra symtomerna för havandeskapsförgiftning så fick jag åka hem. Ska ju kolla blodtrycket nästa vecka igen.

Dietisten och jag gick igenom mina måltidsdoser och ökade lite där. Dessutom pratade vi om hur jag reagerar på vissa livsmedel. Jag fick känslan av att hon litar på mig när jag vet vad jag gör fel och så. Tex så vet jag att Risifrutti inte är det bästa, men ibland är det det smidigaste just då. Och jag ser hellre att jag får i mig en sådan än att jag inte får i mig någonting alls. Hoppas nu att det blir en förbättring till nästa vecka.

Denna vecka står tvätt av barnkläder, lakan, handdukar och sängkläder på planeringen.

#diabetes #gravid #v33 #läkarbesök #dietist #ultraljud #viktökning #havandeskapsförgiftning

Presentation

Gravid och diabetiker. Följ med i både med och motgångar.

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2016 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards