Alla inlägg under mars 2010

Av Emmelie - 30 mars 2010 09:57

Det måste det ha gjort. Var ju på läkarbesök i går. Tycker att jag har legat bra i veckan men diagrammen ser ju ut som dem gör. Men läkaren var jättenöjd (egentligen vill jag inte skriva "jätte" eftersom det kan bli bättre). Jag hade ett par dagar som jag hade legat jättebra och jag hade färre höga värden vilket innebär att jag har lyckats parera mina låga värden. Känns jättebra.


De senaste veckorna så har jag blivit påmind om att jag faktiskt har haft diabetes i 19 år. Och ju fler dagar som går desto mer av det begravda som jag vet, kommer fram. Min kompis sa i böljan att det kommer att bli lättare med tiden då jag får in en rutin i ätandet och så, så att jag slipper tänka på det hela tiden. Jag kan väl inte påstå att jag har slutat tänka på det, men av någon anledning har det blivit lättare. Jag behöver inte anstränga mig lika mycket för att blodsockret ska vara bra. Åh, det är en sån lättnad.....   


Tog prover igår. Efter mycekt om och men fick hon ut två rör. Hon skulle ha haft tre. Men efter ett samtal till labb så visade det sig att det räckte med 2. Skönt!! Ska bli spännande och se vad långtidsvärdet ligger på. Blodtrycket var 147/79 och vikten 88,1. Det där med vikten funderade jag på. Har inte gått upp något på flera veckor. Det känns lite lustigt. Fast jag gick ju upp fyra kilo på dem två första månaderna. Och läkaren säger inget så jag ska nog inte klaga.   .


Av Emmelie - 27 mars 2010 11:17

Ok, här kommer nästa bild. Det är säkert en inbillning, men det känns som om magen börjar "räta" ut sig..... Vecka 16+3.


  


Nja, det är nog ett önsketänkande det där med magen.....


Men jag vill ge en stor famn med    till min underbara kompis Bea. Hon ger mig så underbara råd och det bästa stöd som man kan tänka sig. Underbart att ha en sån erfaren    person i sin närhet....

Av Emmelie - 24 mars 2010 18:18

Jaha, besöket i måndags gick ganska bra. Tog blodtryck (137/77) och vikt (87,9). Skönt att stå still i vikten nu i alla fall. Läkaren sa inte så mycket. Han var inte nöjd med mina känningar, men han ansåg att jag inte skulle göra några ändringar utan jag skulle bestämma mycket själv denna veckan utifrån blodsockerresultat (så fattade jag honom i alla fall).


Har ju varit lite spänd den senaste veckan då jag har fått ett datum för näste ultraljud. Det skulle nämnligen kunna finnas en risk att sambon ska på utbildning med jobbet samma vecka som ultraljudet infaller. Men igår kunde jag andas ut. Jag ska på ultraljud den 9 april och dem ska på utbildning den 26 april. Fan, så gött....


Så jag går här och annars händer det inte mycket........  

Av Emmelie - 22 mars 2010 10:46

Det är inget roligt längre. Får in i vecka 17 imorgon och det syns ingenting. En arbetskamrat sa att det började synas lite nu, men jag tror inte hon har tänkt på att jag är ganska tjock i vanliga fall med. Och ja jag vet, magen kommer. Men det är svårt att gå och tänka att "jag är gravid" när det varken syns eller känns. Ibland får jag för mig att jag har inbillat mig allting. Folk frågar; "Hur mår ni två?" "Ja, jag mår bra, men hur den där inne mår det vet jag inte," svarar jag för jag känner ju ingenting, Byxor passar fortfarnade och jag har inga svårigheter med att böja mig ner. Ingenting är jobbigt.


Ja, jag vet, jag ska inte klaga. Andra som har alla de där besvären som jag efterlyser skule nog avundas mig. Men kunde jag inte få ha mått piss denna graviditet så kunde jag få ha en lätt nästa gång. Då had ejag nog uppskattat det mer. Jag vill känna mig gravid!!!!


Häromdagen fick jag för mig att jag hade fått missfall. Just pga att jag inget kände. Men vad jag fattar det som så följs alla missfall av blödningar och jag har inte haft en enda. Inte ens de där "vanliga" som man har i början när allt ska sätta sig.


Gud, vad jag klagar. Ska tll läkaren idag. Vill inte. Barnmorskorna går bra, men jag vill inte träffa läkaren. Jag är så trött på alla deras ordinationer som aldrig är de samma. Blä!!!

Av Emmelie - 20 mars 2010 11:08

Usch, ja, jag vet att ibland så känner man sig inte alls gravid och ibland fattar man inte att man ska bli större. De senaste dagarna har jag haft en känsla av att jag inte alls är gravid. Byxorna sitter bättre, känner mig inte lika tung, inte lika ovig och jag inbillar mig att magen är precis lika gropig som innan. Det ända som talar emot är att brösten ömmar och om jag jag ligger ner på rygg så tror jag att jag känner livmoderna från sidan. Tre veckor kvar till nästa ultraljud. Jag orkar inte vänta......


Annars har väl veckan varit så där. Har haft väldigt många känningar. Har dock gjort som läkaren sa så det är verkligen inte mitt fel. Man får hela tiden olika besked så jag har nog slutat tänka själv. Vet inte om det är för att jag vill kolla om han har rätt eller om det är för att visa att det inte fungerar på det sättet..... Men han borde ju veta. Åh, varför kan jag inte läsa tankar så att jag fattar hur han tänker när han ger mig direktiv. Ja ja, jag kan inget mer göra i alla fall.....

Av Emmelie - 16 mars 2010 09:40

Var på läkarbesök igår ju. Det gick bra. Inga större ändringar gjordes tyckte jag. Det kändes som om de har insett att jag kan inte göra mycket bättre. De sa det med. Att jag jobbar jättebra med maten och allt. Och det känns jätteskönt. Men det är en sak jag funderar över. Läkaren (den bra) sänkte min basdos på dagen och höjde den på kvällen. Det var för att få bukt med mina känninga på dagen. Detta ledde till att jag under kvällen igår, vid 7-8-tiden fick en känning. Fick inte upp blodsockret nämnvärt till läggdags utan gick och la mig på 4. Under natten låg jag fortfarande på 4, drack då ett halvt glas sötad saft. Vaknade kl 6 i morse och låg på 2,6. Drog i mig ett helt glas sötad saft och 3-4 druvsockerbitar. Äter frukost kl 9 och ligger då på 4 igen. Det ska nu bli intressant och se om jag kan hålla rekylen i schack idag så jag slipper ligga högt hela dagen pga lågt nattvärde.


Annars gick som sagt mötet bra. Vikt på 87,9 och blodtryck på 146/85. Så just nu verkar allt stå still. Går in i vecka 16 idag. Det går ganska fort när man tänker efter, men det måste ju bero på att jag åker till läkaren varje vecka.

Av Emmelie - 15 mars 2010 09:50

Var som sagt och köpte mammakläder i fredags. Usch, vad trött jag var sedan. Brukar inte få så ont i magen och i ryggen av att gå och shoppa i ett par timmar, men i fredags var det hemskt. Det stramade i magen så jag trodde jag skulle tappa den. Och då kan man ju undra hur det kommer att bli när jag är fullgången. Kommer ju behöva en vagn bara att köra magen på!!!   


Men jag fick med mig ett par byxor med mig hem i alla fall. Inte dem som jag verkligen ville ha, men ett par jeans. Så nu får jag beställa de andra på nätet. Passar på att beställa en BH med så har jag en hemma när det blir dags att byta. Men det känns lite lustigt. För än så tycker jag inte att det syns. Visst, jag kan inte hålla in magen längre på samma sätt, men jag har ju inte fått någon kula.


Läkarbesök idag. Vet inte hur jag känner? Denna veckan har varit si och så som vanligt. Har varit dunderförkyld och endast orkat jobba och laga mat, sen har jag typ bara legat och sovit eller tagit det lugnt. Känt mig jätteslö. Hostat som en dåre har jag gjort med, så bebisen har nog inte haft en lugn stund där inne. Hoppas h*n inte har fått några skador.

Av Emmelie - 12 mars 2010 09:54

Idag blir det en tur till Jönköping. Dags att köpa mammabyxor. Upptäckte häromdagen på jobbet att jobbarbyxorna inte riktigt satt uppe. Så jag tror att det snart är dags att byta. Men det blir nog bara byxor och eventuellt en BH. Får se på bilden om två veckor om det syns något med magen.


Igår var det lite lustigt. Det kom fram en arbetskamrat till mig och frågade hur vi mådde vi två. Och så pekade hon på magen. Jodå, bra, sa jag. Första tanken var; vem har berättat?    Tönkte mer på det sen. När jag senare kom upp på lunchrummet så satt det en annan tjej där och hon grattade till barnet. Och samma tanke kom där; vem har berättat? För nu är det tre (totalt) som vet om det som jag inte har sagt det till. Lite irriterande, men samtidigt kan man inte förvänta sig något annat på ett sådant stort företag. Jag är bara glad att jag har gått så pass länge innan det kom ut.


En annan tanke som slog mig var att det är inte många som har grattat mig. Dem har pratat om det, hur jag mår och så, men inte sagt grattis. Är det inget man gör nu för tiden? Självklart går jag inte och tänker på detta, men det som sagt slog mig.

Presentation

Gravid och diabetiker. Följ med i både med och motgångar.

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards