Alla inlägg under juli 2010

Av Emmelie - 28 juli 2010 19:49

Usch, nu är det inte kul att gå till läkaren längre. För två veckor sen så var jag ju så besviken på läkaren för att han inte kunde ta upp det där med McDonald's med mig direkt utan fick dietisten att ringa. Nu var det samma visa igen, nästan, i måndags. Denna läkaren pratar visserligen med mig direkt, men varför klagar de så mycket för. Det kan inte bara bero på hur jag äter, hur blodsockret blir. Jag var så arg när jag kom hem från sjukan i måndags. Ja, jag vet att kräm inte är det nyttigaste. Men här har jag hittat något som fungerar i värmen och som gör att jag får i mig mellanmål. Alltså, läkaren frågade om jag åt för många mellanmål. Samtidigt vill han att jag ska äta kraftigare mellanmål. Men hur sugen är man egentligen på smörgåsar efter 5-6 månader? Är det inte bra att jag försöker hitta alternativ??...... Aaaaahhhhh!!!!   


Ja ja, värderna var väl så där. Fick svar på mitt långtidsvärde. Hade höjt det från 5,6 till 5,8. Läkaren sa att det inte var så farligt. Men det var ju inte det ultimata heller. SF-måttet måste ha varit helt fel, för jag tror att hon fick det till 32. Men det kan väl inte sjunka från 36 till 32 på en vecka? Eller?? CTG:n visade hjärtljud mellan 127-151. Pyret var riktigt livlig i måndags....   Vikten låg på 93,7. Misstänker att klädvalet gjorde en del. Det var ju ganska kallt i måndags så jag hade långbyxor. Jag skyller viktuppgången på dem.... Blodtrycket låg på 142/79 så jag tror inte att det är risk för havandeskapsförgiftning. Skönt!


Barnmorskan ringde på eftermiddagen sen efter besöket. De ville ändra min ultraljudstid. Och det är ju inga problem. Så på måndag redan ska jag titta på Pyret igen. Jag hoppas verkligen att han/hon inte har gått upp så mycket sen sist. I måndags låg han/hon med huvudet neråt. Jag har haft ett himla trycker mot underlivet de senaste dagarna. Jag undrar om Pyret inte håller på att ställa in sig inför en fixering. Hoppas det.....

Av Emmelie - 26 juli 2010 09:25

Insåg att jag inte hade noterat de två senaste mätresultaten från läkarbesöken. Så här kommer de lite snabbt:


                      12/7          19/7

Vikt                90,5                91,6

SF                  32                   36

Blodtryck       122/71             151/90

Hjärtljuden    114-142 (ctg)   130


Jag gillar inte den där höjningen på blodtrycket. Jag hoppas att det inte fortsätter. Jag misstänker att det i så fall kan visa på havandeskapsförgiftning. Och det är ju inte roligt.


Idag blir det ett nytt besök. Ska bli intressant. Tror att det blir ctg idag med. Sen får jag svaret på långtidsvärdet. Jag hoppas verkligen att det är bra. Det borde det vara. Håll tummarna!!   


Var på IKEA igår och handlade det sista. Nu har jag allt till Pyret. Det enda som saknas är blöjor och napp. Men det är ju inte så svårt. Känner mig färdig nu faktiskt. Har dock inte hämtat barnvagnen än. Men det känns inte som om det är det absolut viktigaste heller. Sen saknas det lite till mig med, som amningskupor och amningsnapp t.ex Men det är också sånt som kan fixas snabbt i veckan om det skulle behövas. Jag vet ju hur jag ligger till efter läkarbesöket idag.


Den 9 aug blir det nytt ultraljud och den 10 aug blir det en ny magbild!! 

Av Emmelie - 23 juli 2010 10:55

Alltså, snacka m att man måste ha ett ganska starkt psyke när man är gravid. I onsdags var jag skitnervös för att Pyret inte rörde sig som vanligt. Igår var det full rulle igen. När jag sjunker för lågt i blodsockret innan maten så blir jag så himla illamående så att jag knappt får i mig någon mat. Hände två gånger igår. Efter lunch, när jag väl hade tvingat i mig den, så var jag tvungen att lägga mig en timme framför tv:n innan jag kunde förmå mig att göra någonting. Sen mådde jag bra några timmar. Tills vi skulle äta middag. Låg lågt och mådde så himla illa. Fick i mig lite mat och 3(!) glas med mjölk. Mådde ännu sämre efter maten och trodde att nu skulle jag spy när som helst. Det klarade sig. Men jag var helt slut efteråt. Var hos grannarna och känner mig som tur är ganska hemma hos dem, så jag dök ner i soffan och lyfte inte ett finger resten av kvällen. Magen var i uppror hela kvällen och med tanke på mitt inlägg i onsdags så trodde jag verkligen att det var dags när som helst. Man har ju hört om hur man kan bli dålig i magen precis innan det är dags. Men när jag kom hem så fick jag bevis på att det var det inte.


Idag känner jag att jag har lite mer energi och jag hoppas att det kommer att hålla i sig. Jag orkar inte gå och må dåligt hela dagarna.


Till sist. Typiskt att när man väl har fått en stor mage som ingen kan missta för att inte vara en gravidmage, så sjunker den och blir lika ful som innan. Varför????

Av Emmelie - 21 juli 2010 22:32

Är van att Pyret är ganska aktivt på morgonen när jag vaknar. Idag hände ingenting. Försökte putta på honom/henne för att få liv i bebis, men det fungerade inte. Drack kallt vatten till lunch, men det fungerade inte heller och inte en glass senare på dagen heller. F*n vad nervös man bli. Åkte iväg och spelade långgolf. Inte så smidigt med en stor mage i vägen. Men efter ett par hål så kände jag äntligen en spark. Och så blev det lugnt igen. Fick en ordentlig spark vid middagstid. Och nu på kvällen när jag har legat framför tv:n så har det rört sig lite mer. Skönt!!    Blev ju jätteorolig där ett tag. Men jag funderar på om han/hon kanske har fixerat sig. Har haft ett tryck på revbenen på höger sida innan, trots att barnet har legat på tvären. Det trycket har jag inte känt idag. Så frågan är om bebis kan ha sjunkit ner och fixerat sig. Om det är därför som jag inte känner lika mycket aktivitet som innan. Om det nu skulle vara så, är det långt kvar då???? Man kanske skulle packa den där BB-väskan. Kan ju vara dumt att inte vara förberedd.

Av Emmelie - 18 juli 2010 22:13

Helgen gick väl så där. Vaknade på lördagen med ett blodsocker på 2,7. Det var väl inte så bra. Fick inget direkt bra utgångsläge för kvällen, men det gick som det gick.


Söndag: Åkte hem till stan igen. Sambon fick ett samtal på kvällen. Svägerskan fick en dotter på söndagskvällen. I vecka 33. En lite Ayla. Hon gick en vecka längre med denna än med sin tidigare tjej. Men Ayla verkade må bra och behövde inte ligga i kuvös.


Måndag: På måndagen var det då dags igen för läkarebesök. Trodde att det gick ganska bra. Är ju så himla ärlig så jag berättar för läkaren vad jag har kommit fram till när det gäller t.ex måltider på McDonald's. Visade också vart i veckan som jag har ätit på restaurangen. Åkte hem i frid och fröjd efter att ha gjort CTG och tagit andra mått och så. När jag sitter i bilen hem ringer dietisten. Hon säger att läkaren är orolig för att jag äter för mycket på McD. Tja, det hade blivit lite för många gånger just den senaste helgen. Det blir ju lätt så när man sitter och åker långvägar med bilen. Men jag äter ju inte det fetaste (pommes) sa jag. Jag vet att det inte är det nyttigaste att äta, men vad gör man. Jag har nog med att se till att jag äter var 2-3 timme. Och jag äter ju inte på McD tre gånger varje vecka. Det hade råkat bli så denna veckan. Åh, jag blev så arg. Mest för att läkaren inte kunde ta det med mig på en gång. Han var tvungen att prata med dietisten. Ahhhh, vill bara skrika rakt ut.


Tisdag - Torsdag: Resten av veckan gick väl så där. Tycker jag har pendlat mycket i sockret. Var i Smögen med gannarna. Var lite osäker på hur det skulle bli att ligga i tält med en stor magen. Men det var inga problem. Sov jätteskönt och hade inga problem att ta mig in och ut ur tältet. Det var inget direkt badväder så det behövde jag inte oroa mig för om jag skulle våga.


Fredag: Var det äntligen dags för ultraljud. Pyret hade växt jättemycket. Han/hon höll sin kurva men från att ha varit 50 gram under beräknat så låg vikten helt plötsligt 200 g över. Men läkaren var inte orolig så då tänker inte jag vara det heller. Efter det besöket åkte vi till svägerskan och hälsade på Ayla. Det visade sig att hon vägde lika mycket som våran och var ett par centimeter längre. Det var lite konstigt att se. Precis så stor som Ayla var, var vårt Pyret.


Lördag - Söndag: En lugn helg har det varit sen. En 40-årsfest och sen en skön avslappnad söndag.


Avslutar inlägget med en ny magbild:

    

Av Emmelie - 9 juli 2010 09:55

Känner verkligen det nu. Usch, magen är ju bara i vägen. Det är jobbigt att resa på sig och böja sig framåt. Det börjar bli tungt att vända på sig i sängen med. Nej! Jag ska inte klaga. Jag har ju trots allt bara 2 månader kvar. Inte kan jag börja klaga nu....   


Det börjar bli trångt inne i magen nu. Pyret rör sig mindre. Jag kan fortfarande känna att det är aktivitet ibland, men det har blivit svårare för sambon att känna något och det är så tråkigt. Sen är ungen en riktig retsticka. Han kan sparka till ett par gånger ganska rejält, men så fort sambon lägger dit sin hand så slutar han/hon. Så himla irriterande.


Barnmorska ringde igår och meddelade att läkaren hade fått förhinder på måndag, så nu får jag inte göra ultraljud då. Tråkigt! Fick en ny tid på fredagen istället. Det är väl OK. Inte så långt däremellan. Men ändå, man hade ju sett fram emot det på måndag.


I helgen blir det en tur till mamma. Ska träffa mina bröder med. Det ska bli kul. Har inte sett dem sen i april och på mig har det ju hänt lite. Det blir dock en kamp med diabetesen. Det är ju ganska lätt att man slarvar när man är iväg. Men eftersom jag har legat så bra denna veckan så måste jag verkligen försöka sköta mig lika bra där upp. Håll tummarna!!

Av Emmelie - 6 juli 2010 10:21

... and 62 days to go. Om jag går hela tiden ut vill säga. Var hos läkaren igår. Han var ganska nöjd med värderna, men gjorde inga ändringar. Jag ska ta mer till måltiderna istället för jag tror att det är där problemet ligger just nu. Blev fortsatt sjukskriven i fyra veckor. Då är vi inne i augusti och blir jag inte fortsatt sjukskriven igen då så tar jag ut semester. Så igår var jag på jobbet och sa att jag inte kommer tillbaka något mer i år.... Lite sorligt...   


Barnmorskan kände efter hur pyret låg. Huvudet neråt, men hon trodde inte att han/hon hade fixerat sig än. Nånting säger mig att det gör han/hon snart. Han låg med huvudet neråt på ultraljudet för 3 veckor sen med. Känner ofta ett tryck mot bäckenet och kraftiga slag så att det gör ont. Inte kul, men det är bara att stå ut. Det gör saken trots allt lite verkligare. Blodtrycket låg på 138/77, hjärtljuden runt 130 och vikten var 89,5. Det här pendlandet på vikten tycker jag inte om. Men jag ska väl vara glad att jag inte har gått upp så mycket. 5-6 kilo ungefär. Nästa vecka blir det ultraljud och ctg. Det ska bli kul.


Gjorde inte mycket på barnrummet i helgen. Städade ur två garderober, sen orkade jag inte mer. Det blev ju bara varmare och varmare. Bäddade barnsängen igår och var helt genomsvett efter. Det är ju hemskt. Idag är det lite svalare, men jag svettas som en gris i alla fall....   

Av Emmelie - 2 juli 2010 10:37

Igår var verkligen ingen bra dag. Jag var deppig hela dagen och det enda jag tog mig för var att sätta på en tvätt. Låg hela dagen i sängen och läste. Fint väder, lite blåsigt, men varmt. Och jag ligger inne....    Var helt nere när sambon väl kom hem. Gick över till grannarna efter maten och fikade. Och det var trevligt. Kul att träffa lite folk. Vara människa för ett tag. Blev förvånad över hur skönt det var att få komma ut lite.


Jag tror att den här sjukskrivningen börjar gå mig på nerverna. Även om det är fint väder så känner jag mig så himla uttråkad. Fast det är lite som sambon säger. Att jag hade ju bara kunnat gå ut och lägga mig i gräset och läsa istället så hade det kanske känts bättre. Och ja, kanske det. Men då ser jag ju allt som ska göras på trädgården och då får jag absolut ingen ro i kroppen. För även om jag vill göra saker så orkar jag inte mer än i 2 minuter. Sen är jag helt slut.


När det gäller värderna så går det bättre. Denna veckan har jag börjat ganska bra och igår fick jag en kurva som jag gärna visar upp för läkaren. Jag hoppas att kulmen har varit så att jag kan ha de här doserna nu till födslen. Men jag tvivlar på det. Det krävs nog ännu mer insulin mot slutet.


Det börjar nog bli trångt där inne för pyret nu. Känner att sparkarna är mer koncentrerade nu än innan. Revbenen får sig ett par smällar ibland, men det är inte så farligt. Det gör inte ont, det är mest obehagligt. Men jag försöker njuta av det istället. Har tvättat alla barnkläder nu, så nu får hon/han gärna komma...    Börjar nog känna av foglossningarna nu. Har ständig molande värk i höfterna. Det är ganska skönt att ligga ner. Fick någon lustig värk igår på sidan av magen. Jag undrar om det var en förvärk eller sammandragning. Det är ju hur svårt som helst att veta när man inte har varit med om det tidigare.


Nej, i helgen blir det till att rensa ut det kommande barnrummet. Har tänkt att jag ska göra en minimakeover nu så tar vi en ordentlig renovering sen om något år. Önska mig lycka till!!!!

Presentation

Gravid och diabetiker. Följ med i både med och motgångar.

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards