Direktlänk till inlägg 12 februari 2016

Tiden efter

Av Emmelie - 12 februari 2016 15:39

Vi fick en perfekt liten dotter på 3130 g och 48 cm. Hon andades precis som hon skulle och sökte bröstet när hon lades dit. Vad mer kan man begära.

Många timmar efter att dottern kom så kom beslutet att vi skulle upp på BB, vilket innebar att vi slapp neo. Bara det var en stor förbättring jämfört med när sonen föddes. Men precis som med sonen så blev det direkt att börja kämpa för att hon skulle få ett bra blodsocker och behålla det. Det innebär att utöver amning så får bebisen tillmatning med ersättning. Det är också viktigt att man inte överskrider tre timmar mellan målen. Riktigt inrutat redan från början.

Dagarna går, blodsockret blir bättre. Men då kommer nästa "bakslag". Dottern får får höga värden av bilirubin, vilket innebär att hon har gulsot. Så fram med sollampa där hon får ligga två dagar. Plötsligt får man inte hålla sin dotter mer än för att mata. Men man är ändå ganska låst. Man vill ju inte lämna hennes sida. Efter två dagar är värdet bättre och hon får sova i sin egna säng igen. Men man ska inte ropa hej för fort. Dagen efter har värdet stigit och hon får återigen ligga under sollampa.

Allt medan detta pågår kämpar jag samtidigt med amningen. Ibland tar hon inte bröstet alls och ibland ligger hon jättelänge. Känner mig allt mer frustrerad då jag känner att tillmatningen förstör hela proceduren. Eftersom hon får extra mat
Så blir hon ju inte hungrig på tre timmar. Vilket gör att hon inte ökar sin mängd på mig. Hon gör hon inte det fattar ju inte min kropp att det behövs mer mjölk. Inatt sket jag i det. Lyckades mara från båda brösten och då sket jag i tillmatningen. Fick sen amma nästan en gång i timmen hela morgonen, men det var det värt. Under dagen har jag ammat varannan timme, men det gör jag gärna för att få upp mjölkproduktionen.

Om inte allt detta vore nog så har jag haft en sjuk träningsvärk i överkroppen. Jag har inte kunnat lyfta händerna över huvudet tex. Träningsvärk i halsen har jag haft med, under käken. Helt sjukt. Men det är ju efter förlossningen. Det måste det vara. Men tanke på de krafter som man använda under krystningsarbetet. Samtidigt har jag haft en hematon (typ blåmärke) mellan benen så jag har haft svårt för att sitta. Första dagarna kändes det som om jag hade gjort världens operation. Kände mig jätteklumpig.

Tredagarsgråten kom som på beställning. Dock en halv dag för tidigt. Då jag låg på BB en vecka innan födseln så kändes varje dag efter som en dag för länge. Det jag har haft svårt att få in i huvudet är att trots att vi ligger på BB så är dottern för tidigt född. Och därmed finns riskerna för komplikationer där. Idag är vi inne på dag 6 här. Mina tummar håller jag hårt för att vi ska få åka hem imorgon. Det enda som krävs är ett bra bilirubin-värde. Men jag känner mig sååå redo att åka hem. Så håll tummarna!!!!

#diabetes #gravid #efterförlossning #gulsot #bilirubin #amning

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emmelie - 17 februari 2016 20:37


Det tog ett par dagar till innan vi fick åka hem. Dotterns värde var väl inte bättre på lördagen, men hon slapp att ligga under sollampan. På söndagen sen så hade hennes värde sjunkit. Inte så mycket som de hade velat men det gick ju ändå åt rätt hål...

Av Emmelie - 9 februari 2016 13:02

- Varning för känsliga läsare - Herregud och fy fan. Vilken helg det blev. I lördags hann jag inte mer än att äta frukost så var det dags att åka ner till förlossningen. Där får jag snabbt träffa en läkare som går igenom allt lite snabbt och s...

Av Emmelie - 5 februari 2016 20:34

Känns lite konstigt. Fick en jättekram av "mattanten" och lovade komma upp och visa en bild på bebisen sen innan vi åker hem. Hon har varit så go. All personal har varit goa. Men imorgon smäller det. Fick prata med läkaren idag för att höra om hu...

Av Emmelie - 4 februari 2016 12:37

Tänk vad lite besök kan göra. Igår hade jag besök av min bästa Bea och hennes yngste son. Tog mig en promenad ner till kiosken och köpte på mig lite godis och mötte upp Bea. Sen satt vi i säkert 3 timmar och pratade. Så himla gött. Var helt slut på e...

Av Emmelie - 2 februari 2016 20:30

Och ingen bebis. Men idag fick jag ordentligt ont i magen. Illa mådde jag med. Det gjorde att jag inte kunde äta någon middag. En banan och lite juice fick jag i mig. Gjorde ju inte susen för blodsockret, men vad ska jag göra. Har ätit desto större m...

Presentation

Gravid och diabetiker. Följ med i både med och motgångar.

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2016
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards